Budget 2017

Ett liberalare Kalmar

Liberalerna i Kalmar kommun är idag ett parti i opposition. Det parlamentariska läget som råder i kommunen gör oss helt beroende av andras stöd för att få genomslag för vår politik, stöd som vi i många fall lyckas få då våra förslag får stöd i kommunfullmäktige. Vi vill i större utsträckning ta ansvar för och påskynda Kalmars liberala utveckling. Detta gör vi genom att föra en konstruktiv politik som gör skillnad. Det kräver att vi kan visa upp ett tydligt alternativ till sittande majoritet, både som liberaler och som en del av Alliansen.

Vår utgångspunkt i politiken är individen, dennes rättigheter, egenansvar och frihet. Vi vill se en öppen demokrati med insyn i beslutsprocessen. Medborgarnas möjlighet till deltagande är viktigt, då det värnar och stärker förtroendet för det demokratiska samhället. Ett näringsliv i en fungerande marknadsekonomi är nyckeln för samhällets fortsatta utveckling. God tillväxt och fler människor i arbete är vad som ger oss möjligheten att gemensamt ta ansvar för samhällets mest utsatta. Människor ska erbjudas flera chanser i livet. Samspelet mellan en effektivt skött kommun och ett välfungerande näringsliv maximerar möjligheterna för ökad livskvalitet för alla, oavsett om man är skolungdom, förvärvsarbetare, företagare eller pensionär. Dessa utgångspunkter präglar Liberalerna i Kalmar kommuns budgetreservation för 2017.

Det sker ständigt förändringar i samhället och i Kalmar. Som framtidsoptimister är detta något vi i Liberalerna välkomnar. Denna ständiga förändring innebär att även vår politik från tid till annan måste anpassas utan att göra avkall på våra grundläggande värderingar. Världen förändras, men människans rätt till liv och frihet gör det inte. Vi har valt att fokusera på åtta fokusområden där vi levererar ett batteri av åtgärder. Ledord inom varje område är valfrihet, individ, kunskap och framtidstro. Våra fokusområden är:

FÖRETAGANDE

TRYGGHET

EKONOMI OCH GRÖN SKATTEVÄXLING

ÖPPENHET OCH DEMOKRATI

UTBILDNING OCH UNGAS VILLKOR

ÅRSRIKA KALMAR

ALLA SKA MED

STOR ARBETSGIVARE, STORT ANSVAR

Indelningen tycker vi ger en bättre bild av hur frågorna hänger ihop och att det inte sällan är alla eller flera av kommunens förvaltningar som behöver samverka för en förändring inom ett område. Den visar också tydligare hur vi vill att Kalmar kommun ska utvecklas. I de delar vi inte har andra mål eller uppdrag instämmer vi i majoritetens verksamhetsplan med budget 2017 och ekonomisk planering för 2018-2019