LIBERALERNA FÖRESLÅR NY PERSONALFÖRMÅN

Onsdag 12 april 2017

12 APRIL 2017 PRESSMEDDELANDE

Carl-Henrik Sölvinger (L) föreslår i en motion att kommunen borde utreda möjligheten att och ta fram ett erbjudande för anställda att växla semesterdagstillägg mot ett utökat friskvårdsbidrag. Det går redan idag att växla sitt semesterdagstillägg mot ytterligare ledig tid. Många nyttjar det men det är ett erbjudande som inte alla kan beviljas p.g.a verksamhetens behov.

För att fortsätta bidra till vår attraktivitet som arbetsgivare, skapa valfrihet för våra anställda, främja hälsa, återhämtning och fysisk aktivitet föreslår jag att man utreder möjligheten att byta hela eller delar av semesterdagstillägget mot ett utökat friskvårdsbidrag. Säger Carl-Henrik Sölvinger, Oppositionsråd (L).

Friskvårdsbidrag är en personalvårdsförmån och är av detta skäl skattebefriat för den anställde. För att skattebefrielsen ska gälla, ska förmånen gälla friskvårdsaktivitet av “enklare slag” och “ett mindre” värde enligt skatteverket. Detta värde uppgår enligt skatteverket till kostnaden för ett årskort på gym. Alltså mycket högre än de 800 kr som kommunen erbjuder idag.

Jag tycker det är viktigt att vi erbjuder något som alla anställda har möjlighet att nyttja, speciellt då det finns yrkesgrupper som idag har begränsad möjlighet till extra ledig tid. Återhämtning kan göras på många sätt där extra ledig tid kan vara ett sätt, friskvård ett annat, i båda fallen vet vi att växlingen skulle främja våra medarbetares hälsa, avslutar Carl-Henrik Sölvinger, Oppositionsråd (L).

Semesterdagstillägg betalas ut i samband med semesterledighet för varje uttagen betald semesterdag. Vid sammanhängande semester engångsbeskattas tillägget.