Inför ”måltidsvän” inom Kalmars omsorg.

Onsdag 13 september 2017

Inför ”måltidsvän” inom Kalmars omsorg.

En av vår tids stora utmaningar är ensamhet bland äldre. Enligt socialstyrelsens årliga undersökning av äldre med äldreomsorg upplever var tionde svåra besvär med ångest, oro och rädsla och 15 procent besväras ofta av ensamhet. Hos de här personerna är dessutom missnöjet med äldreomsorgen stor. Vi vet också att undernäring är ett stort problem bland äldre idag. Det är en utveckling vi måste vända.

Samtidigt är den kommunala kassan ansträngd och kommer så också att vara framöver. Prognoser visar också att Kalmar kommer att ha 2000 fler personer över 65 år till år 2025 av dessa beräknas hälften vara över 80 år. Det är en utveckling som kräver både medvetenhet och mod från oss politiker att tydligt prioritera äldreomsorgen men också ett stort mått av kreativitet för att hitta nya vägar att öka kvaliteten i omsorgen.

Kävlinge kommun har infört ett projekt som kallas för ”måltidsvän”. Kommunen har samverkat med den ideella sektorn i projektet vilket innebär att frivilliga besöker den äldre en gång i veckan för en gemensam måltid. Antingen äter de tillsammans hemma hos den äldre eller så äter de tillsammans på någon av de kommunala seniorrestaurangerna. För den äldre innebär det ingen extra kostnad då måltidsvännens portion betalas av kommunen.

Det finns många värdeskapande delar i ett sådant här projekt. Det civila samhället bjuds in att bidra till det offentliga uppdraget, där deras styrkor och fördelar kommer helt till sin rätt. Samtidigt får ensamma äldre uppleva gemenskap under måltiden och förhoppningsvis tycka att både måltiden och livet smakar bättre.

Att äta gott, gärna i sällskap med andra människor är något de flesta uppskattar. Det är en central del i våra liv och ska få vara så även högre upp i åldrarna.

Med anledning av ovanstående föreslår vi

Att ansvarig förvaltning(ar) utreder möjligheten till och intresset för att initiera projektet ”måltidsvän” i Kalmar kommun tillsammans med föreningar ur civilsamhället.

Carl-Henrik Sölvinger, Oppositionsråd

Motion måltidsvän Kalmar