Kommunpolitiskt handlingsprogram 2019-2022

Torsdag 21 juni 2018

Handlingsprogram 2019-2022

Idag presenterade Liberalerna i Kalmar kommun sitt kommunpolitiska handlingsprogram. Det innehåller över 100 punkter som vi vill arbeta med i nästa mandatperiod.
Läs mer här: Handlingsprogram 2019-2022

Vi är mycket nöjda med det program vi har tagit fram. Det innehåller politik inom alla kommunens
verksamhetsområden, speciellt inom områden där S och V under lång tid misslyckats.

Prioriterade områden är skola/förskola, satsningar på kommunens medarbetare och integration och arbetsmarknad. Skolan är vår hjärtefråga så därför finns extra många satsningar på just detta område. Den personalpolitik som drivits från framförallt vänsterpartiet är under all kritik. Där har vi också många förslag för att kommunen ska bli en bättre arbetsgivare.

Integrationen är ytterligare ett område där det inte gjorts tillräckligt. Det är ett otroligt misslyckande att styra i
24 år och inte komma någon vart med integrationsproblemen som finns i Kalmar. Var tredje ung kvinna med
utrikes bakgrund saknar idag arbete i Kalmar.

Inom dessa områden har vi, lokalt, den mest utvecklade politiken. Vi ser problemen som finns, och vi är
beredda att göra något åt dem. Övergripande vill Liberalerna satsa på kommunens kärnverksamheter skola, omsorg och socialtjänst. Här ska vi tillhöra de bästa i Sverige. Annat som kan göras bättre av andra, ska göras av andra. All Liberal politik utgår
från individen snarare än kollektiva lösningar. För att värna Kalmarbornas valfrihet är det därför viktigt att det finns fristående skolor och privata utförare av hemtjänst. Givetvis med precis samma krav som om de vore kommunala.

Carl-Henrik Sölvinger, gruppledare (L)

Kommunpolitiskt handlingsprogram 2019-2022

kontakt