Kompiskort blir verklighet i Kalmar

Söndag 1 mars 2020

Kompiskort blir verklighet tack vare Liberalerna i Kalmar.

Från 1 mars 2020 kan du ansöka om Kompiskortet i Kalmar. Du kan ansöka om ett Kompiskort om du är över 12 år, bor i Kalmar kommun och har en funktionsnedsättning. Kompiskortet har som syfte att skapa bättre förutsättningar för personer med funktionsvariationer att ta del av kultur-, idrotts- och fritidsutbud samt evenemang genom att en vän kan följa med gratis.

Vill du ansöka om Kompiskort eller ansluta din förening gör du det här.

Kompiskortet bygger på ”två för en”-principen. Med Kompiskortet får du själv bestämma vem som följer med en vän, din assistent eller en släkting. Kompisen får t.ex. fri entré, träningsavgift, medlemskap eller biljett helt beroende på vad den anslutna arrangören erbjuder.

Liberalerna i Kalmar lämnade i februari 2018 in ett förslag om att Kalmar kommun borde införa Kompiskortet, kommunfullmäktige sa sedan JA till förslaget i januari 2019. Det var mycket glädjande att fullmäktige valde en bred målgrupp för Kompiskortet så att många skulle kunna delta.

Vi tror att Kalmar kommun på detta sätt ännu bättre kommer leva upp till Artikel 30 i FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Alla har rätt att på samma villkor delta i kulturliv, rekreation, fritidsverksamhet och evenemang.

Det är roligt att många föreningar valt att ansluta sig från start och vi hoppas att fler föreningar ser värdet av att inkludera alla och ansluter sig till kortet. Ni som förening har allt att vinna på att locka nya målgrupper och potentiella medlemmar till era arrangemang.

Nu hoppas vi att många tar chansen att ansöka.