Skapa ett kommunalt naturreservat

Debattartikel från Carl-Henrik Sölvinger

Onsdag 3 april 2019

I miljöbokslutet redovisas varje år kommunens arbete med miljöfrågor utifrån de nationella miljömålen.

I bokslutet för 2018 är det tydligt att kommunens miljöarbete är långsiktigt och tar tid.  I bokslutet redovisas en rad positiva åtgärder i miljömålsarbetet på de allra flesta områden. Vi är på flera områden på rätt väg.

Bokslutet är mycket viktigt då det också tydligt identifierar områden där kommunen kan göra mer för att nå uppsatta nationella miljömål. Ett sådant område är “ett rik växt- och djurliv” där kommunen enligt boksluten de senaste åren inte har eller har haft planerade åtgärder. Det är också det målområde som är utpekat där mest arbete behövs.

Idag finns 10 statliga naturreservat i Kalmar kommun. Av bokslutet framgår att Kalmar kommun har några av de mest värdefulla miljöerna i landet avseende ekmiljöer, sandiga marker och strandängar. Vi har ett ansvar för att bevara dessa miljöer men har idag inget naturreservat på egen, kommunal mark. En åtgärd som i min mening bör vidtas för kommande generationer.

Majoriteten av landets naturreservat bildas av länsstyrelserna men även kommuner kan ta beslut för att skydda värdefull natur. 2017 bildades t.ex. över 200 naturreservat av länsstyrelser men färre än tio av kommuner. Det krävs framsynta kommunpolitiker som vågar skydda våra helt unika miljöer i Kalmar.

Processen att bilda naturreservat tar tid och involverar flera myndigheter och kräver en gedigen utredning. Det finns statliga medel som delvis kompenserar kommunen för markintrånget som reservatet innebär. Jag har föreslagit att kommunfullmäktige ger i uppdrag att ett förslag på kommunalt naturreservat tas fram till 2022, det skulle ge den tid som behövs för att se över lämpliga områden.

Ett kommunalt naturreservat anser jag skulle vara en tydlig viljeriktning av kommunfullmäktige för att nå vårt nationella miljömål om ett rikt växt- och djurliv och en gåva till våra barn och barnbarn som vi idag kanske inte fullt förstår värdet av.

Carl-Henrik Sölvinger (L)