Barn och Unga
Samma kommun, samma möjligheter.
Alla barn förtjänar en bra start i livet. Kommunen ska outtröttligt arbeta för att skapa en likvärdig skola för alla barn.
Liberalerna vill:
För att Kalmar ska bli en bättre kommun för barn och unga vill vi att:
- Tiden i förskolan för barn med behov av särskilt stöd som har föräldrar som är arbetslösa eller föräldralediga ökas från 15 timmar per vecka till 20 timmar per vecka. Ca 200 barn enligt tidigare utredning gjord av förvaltningen.
- Intensifiera arbetet med att få fler män i förskolan, av de tillsvidareanställda förskolelärarna utgörs bara ca 5 % av män (2016). Det är viktigt ur en jämställdhetssynpunkt.
- Vi förstärker barn- och ungdomsnämndens arbete med lovskola.
- 20 extratjänster inom barnomsorgen som finansieras av statsbidrag i 1+1 år.
- De 20 extratjänsterna ska användas för barnskötare. Våra förskolor behöver mer personal.
- Ökad satsning på utvecklingslärare för acceptabel utväxling.
- Att kommunen ansluter sig till SkolFam. En treårig utbildningssatsning för placerade barn med bevisad effekt. Av de placerade barnen når bara ca 60 % gymnasiebehörighet i Kalmar kommun idag, detta vet vi SkolFam kan ändra på. 26 kommuner är idag anslutna.
- Utred i vilken form ett permanent samarbete mellan kommun och landsting ska utformas för att fånga upp barn med psykisk ohälsa i ett tidigt skede.
- Utred möjligheterna att erbjuda föräldrastöd på nätet tillsammans med Landstinget.
- Arbetet med ung företagsamhet, UF, ska stärkas inom grundskolan och inkluderas redan från årskurs 1.
- Utred möjligheterna att inrätta fler valbara profilklasser vid högstadieskolor i kommunen. Som ett komplement till nuvarande fotbollsprofil vore andra tänkbara profiler musik, teknik och matematik. Särskilt begåvade elever kan då söka sig till dessa och nå sin fulla potential.
- Utlys tekniktävlingar bland unga i samarbete med näringslivet eller Linnéuniversitetet.
- Utred hur ersättningen för de ungdomar som genomgår prova på praktik (PPP) ska förändras för att ligga på en likvärdig nivå som våra jämförelsekommuner.
- Utred möjligheten för högstadiet att erbjuda ett för eleven frivilligt uppdrag inom civilsamhället inom ramen för elevens individuella val.
- Utred möjligheterna till El Sistema verksamhet i Kalmar, som ett komplement till ordinarie Kulturskola. El Sistema är en kör- och orkesterskola i grupp som ursprungligen kommer från Venezuela. Detta ger möjlighet för fler att delta till samma kostnad. Med större lokaler i ett nytt kulturkvarter bör goda möjligheter finnas. Undervisningsmetoden används i över 25 kommuner.
- Inför aktivt skolval i Kalmar kommun.
- Medel avsätts för ytterligare två utbildade studie- och yrkesvägledare.
- Att uppdrag ges för att utreda förutsättningar för att skapa en egen enhet för studie- och yrkesvägledare i syfte att utveckla samarbetet med UF, söka extern finansiering och knyta fadderföretag till skolorna.
- Utreda möjligheterna och förutsättningarna för att införa ett transparent och gemensamt administrerat kösystem till alla skolor i Kalmar, fristående såväl som kommunala.
Jämställd skola och samma livschanser
Alla barn förtjänar en bra start i livet. Kommunen ska outtröttligt arbeta för att skapa en likvärdig skola för alla barn. Man ska i högre grad se till att barn och unga med svåra hem- eller uppväxtförhållanden tar del av de stödjande strukturer som finns i förskola, skola, fritidshem, föreningsliv och föräldrastöd som kan ge stadga åt en i övrigt instabil tillvaro. Vår viktigaste resurs i detta är skickliga lärare. Liberalerna vill därför förstärka den satsning på utvecklingstjänster man genomfört på barn- och ungdomsförvaltningen. En hög kvalitet i verksamheter för barn och ungdomar är viktig för alla barn, men särskilt för dem i utsatta situationer. Vi vill därför att Kalmar kommun ansluter sig till SkolFam, en utbildningssatsning riktad mot placerade barn.
Stöd till de mest utsatta.
Tidigt stöd är centralt för att den enskilda eleven ska få chans att utveckla sin fulla potential. Detta börjar redan med språkutvecklingen i förskolan. Vi vill därför ge barn i behov av särskilt stöd för sin språkutveckling möjlighet att vara ytterligare i förskolan, detta trots att deras förälder är ledig med ett syskon eller arbetslös. Stöd ska i Kalmar finnas både för elever i behov av stöd och särskilt begåvade barn. Allas frihet att växa är en hörnsten i det liberala samhället. För att detta ska vara en möjlighet krävs ett mer utvecklat samarbete med Landstinget i Kalmar län.
Utbildning kopplad till verkligheten
Det är också viktigt att barn tidigt får en kontakt med arbetslivet. Att uppmuntra entreprenöriellt tänkande genom att t.ex. delta i tekniktävlingar eller att driva sommarföretag är viktigt för att se kopplingen mellan kunskap och arbete. Studie- och yrkesvägledare har en nyckelroll i att vägleda våra unga till framtidens arbeten. Deras insatser spelar roll för att fler ska fullfölja gymnasiet och i slutändan också söka sig mot arbeten där behov finns. Även här vill Liberalerna se en förstärkning.
Integration i skolan och samhället
I arbetet med en likvärdig skola är skolvalet viktigt. Att barn och föräldrar aktivt väljer skola möjliggör för fler att hitta den skolform, den inriktning eller de lärare som passar just deras förutsättningar. Skolvalet är även ett verktyg att för elever bryta den boendesegregation som ökat i Sverige. För en ökad integration är det viktigt att föräldrar från olika socioekonomiska förhållanden har lika god tillgång till information om hur skolvalet fungerar. Genom att införa aktivt skolval i Kalmar kommun, kombinerat med ökade tillhörande informationsinsatser, kan segregationen minskas och klassrummen bli mer blandade.
Barnen ska inte betala för föräldrarnas misstag
Den viktigaste faktorn för att ge barn en ekonomiskt trygg uppväxt är goda förutsättningar för föräldrar att kunna försörja sig och sin familj. Goda möjligheter att kombinera arbete och föräldraskap, sker delvis genom tillgång till god barnomsorg, som är en central del av en liberal familjepolitik. Vi välkomnar därför utredning av en ny resursfördelning baserad på barns vistelsetid i förskolan.