Miljöpolitik

Liberala lösningar för en grönare kommun

Vi har inte rätt att lämna över en värld till våra barn som är i ett sämre tillstånd än den vi ärvde av våra föräldrar. Kalmar kommun måste göra sin del i att minska sin miljöpåverkan.

Liberalerna vill:

För att Kalmar kommun ska bli en grönare kommun vill vi:

• Fasa ut användandet av fossilbränslebaserade plastpåsar och engångsartiklar inom kommunen till förmån för alternativ med mindre miljöpåverkan.
  • Utbyggnaden av laddinfrastruktur för elbilar ska fortsätta även utanför staden.
  • Kalmar kommuns kustband ska en gång årligen städas från skräp. Utred hur arbetsmarknadsenheten kan bidra med enkla, gröna jobb eller hur ideella krafter kan engageras genom “Städa Sverige”. Statsbidrag för ändamålet finns.
  • Utred om ytterligare “döda”områden finns på flygplatsområdet eller på annan platsinom kommunkoncernen som kan erbjudas aktörer för användning som t.ex. solcellsparker, placering av bikupor etc.
  • Lindö och Stensö skyddas som kommunala naturreservat. En långsiktig skötselplan tas fram för att tillgängliggöra områdena för fler och samtidigt bevara områdena som trygga gröna lungor i staden.
  • Ökade miljöinsatser i småbåtshamnarna t.ex båtbottentvätt, latrinstationer etc.
  • Ökade intäkter från båtuppläggningsplatser genom att lediga ytor hyrs ut sommartid som ställplatser för husbilar. Driften sköts av närliggande näringsidkare. Fler ställplatser för husbilar behövs.
  • Utred möjligheten att använda crowdfunding för särskilda miljösatsningar i såväl staden som på landsbygden.
  • Kommunen kan t.ex. bestämma på förhand att får vi in X antal kronor så blir projektet av. Det ger föreningar och invånare en möjlighet till delaktighet och kommunen kan växla upp miljöarbetet och få projekt genomförda som annars fått vänta.
  • Utred möjligheten att vid exploatering av grönytor redan vid markanvisning ta hänsyn till den aktör som erbjuder lösningar på hur gröna värden bäst kan bevaras i området.
  • Kommunen utökar bidraget till cykelfärjan Dessi i gengäld mot att de tillhandahåller WiFi ombord, detta i syfte att underlätta arbetspendling och öka det kollektiva resandet.
  • Diskussion inleds med Rederi Ressel, KLT och Mörbylånga kommun om elektrifiering av cykelfärjan inför nästa avtalsperiod. Detta i syfte att minska miljöpåverkan, driftskostnader och i förlängningen biljettpriser. Elektrifiering av färjetrafik sker runt om i Sverige.
  • Att dialog inleds med Mörbylånga kommun och Trafikverket i syfte att förlänga säsongen för cykelfärjan mellan Kalmar – Färjestaden. Detta då omfattande underhåll kommer utföras på Ölandsbron de närmsta åren.
  • Kalmar kommun ska verka för att LNU inrättar en marinarkeologiutbildning. Våra farvatten innehåller stora mängder vrak med stort historiskt värde.
  • Höjd timparkeringsavgift på kvarnholmen. Antalet parkeringsplatser på Kvarnholmen ska inte minska. Däremot skulle vi vilja att fler använde kollektiva färdsätt och att det blev en större rotation bland fordonen på Kvarnholmen. Ett styrmedel är parkeringsavgifter. Genom en liten ökning på timparkering hoppas vi uppnå detta.
  • Höjd avgift för pendlarparkering, det ska kosta mindre för boende att parkera än för dagpendlare.
  • Kalmar kommun inför e-faktura vid all fakturering där kommunen är kund. Standarder som STFI eller Svefakturan kan användas. Förfarandet sparar tid, pengar och miljö.
  • All fakturering av kunder till Kalmar kommun, t.ex. omsorgsavgifter eller förskoleavgifter ska ske genom antingen e-faktura eller autogiro, pappersfakturor som huvudregel utgår och e-lösningen blir huvudregel.
  • Informationsinsatser görs av kommunikationsenheten om övergången till enbart e-faktura och autogiro.
  • Utred förutsättningarna för P-hus i samband med uppdrag att se över bostäder och verksamheter i området Muren, Lustgården och Bönhasen.
  • Kommunkoncernen ges i uppdrag att se över all taxesättning för att i större utsträckning göra det möjligt som konsument att påverka sina kostnader. En större andel av taxan ska vara rörlig och möjlig att påverka genom sitt beteende. Den som t.ex. använder mindre vatten eller slänger mindre sopor ska spara mer än idag. De hushåll som konsumerar mycket vatten eller slänger mycket sopor får istället betala mer. Även inom tillsynsområdet bör prickfria kunder premieras och kostnaden täckas upp av högre avgifter för återbesök, så fungerar det idag hos t.ex. försäkringsbolag och folktandvården

Liberala lösningar för en grönare kommun

Det finns både ekologiska och ekonomiska argument för att slå vakt om miljön. Men det handlar i grund och botten om moral, ansvarstagande och långsiktig överlevnad. Vi har inte rätt att lämna över en värld till våra barn som är i ett sämre tillstånd än den vi ärvde av våra föräldrar. Denna förvaltarskapstanke bottnar i en liberal idétradition som manar till ett ansvarsfullt nyttjande av naturens resurser. Lindö och Stensö är stadsnära platser som vi vill skydda som kommunala naturreservat.

Individens ansvar

Varje människa har ett eget ansvar för sina handlingar i rollen som ägare, brukare, producent eller konsument. Liberal miljöpolitik handlar om ansvarstagande utifrån kunskap och marknadsekonomiskt tänkande. Ett samhälle som främjar kunskap och nytänkande har bäst möjlighet att ta sig an miljöutmaningar. Människors vilja att ta ansvar för miljön och medverka i miljöprojekt måste vi ta tillvara. Här kan kommunen t.ex. upplåta ytor som inte kan bebyggas för lovvärda miljöprojekt. E-tjänster inom kommunen kan leda till en effektivisering vilket både frigör mer tid för personal samtidigt som materialförbrukning minskas. Kommunen behöver aktivt arbeta bort all pappersfakturering.

I en grön liberal värld betalar förorenaren för sin miljöpåverkan. Dessa medel kan sedan användas för att skapa en mer hållbar framtid. Inom fler områden behöver verksamheten själv vara med och bekosta sin egen omställning mot en mer hållbar utveckling. För att denna idé ska vara gångbar i verkligheten krävs det att nödvändig infrastruktur som möjliggör detta val finns i hela kommunen. Liberalerna i Kalmar vill att individen genom sitt beteende och sina val i högre grad ska bidra till en hållbar miljö. Där dåliga miljöval inte bara är kostsamt för naturen, utan även individen. En framtid där bra val för miljön är norm.

Uppmuntra miljövänligare transportmedel

En förändring av parkeringstaxor kan t.ex motivera boende i närområdet att använda sig av annat transportmedel än bil. Men i de fall man behöver använda sig av bilen får man också betala för sig. Liberalerna tycker inte heller att boende i staden ska straffas för sitt bilägande ytterligare, och vill se en differentiering av avgifterna för permanentboende och pendlare.
Inom kommunens ansvarsområde ligger också att tillhandahålla miljövänliga transportmedel. För arbetspendling mellan Kalmar och Öland ser vi därför elektrifierad färjetrafik som ett komplement till dagens bil- och busstrafik. Detta måste ske i samverkan mellan Mörbylånga och Kalmar kommun samt ansvarigt rederi.