Öppenhet och demokrati

Liberalerna vill att beslut ska fattas så nära medborgarna som möjligt. Beslutsprocessen måste vara öppen för att motverka oegentligheter i kommunen.

Liberalerna vill:

För att skapa en öppen och mer transparent kommun vill Liberalerna:

• Att partier som är representerade i kommunstyrelsen ska ges en oarvoderad s.k. insynsplats i personaldelegationen samt arbets- och planutskottet.
  • En ny IT-strategi tas fram omgående. Gällande är från 1998.
  • Lokal- och hallbokningen under Kultur och fritidsförvaltningen automatiseras helt.
  • Att kommunen i sina lokaler erbjuder publikt och gratis WiFi.
  • Webbaserad information ska vara lättförståelig och aktuell. Ordförklaringar och översättning till andra språk ska vara en del av detta.
  • Inför en kommunövergripande e-panel efter Södermöremodell. Detta kan användas som komplement till medborgardialoger när så är lämpligt av förvaltningarna för att tidigt få in medborgares synpunkter och bidra till bättre beslutsunderlag. Deltagarna i e-panelen bör spegla Kalmars demografi.
  • Utred möjligheten att i kommunens yttre orter (Påryd, Halltorp, Rockneby och Trekanten) uppföra digitala informationstavlor. Dessa uppdateras med samhälls- och evenemangsinformation från kommunen och placeras på platser där invånarna till vardags passerar t.ex. i lokala butiken. De digitala tavlorna kan finansieras med stöd för landsbygdsutveckling eller reklamfinansierad likt infartstavlorna.
  • Föreningar som arbetar aktivt för förbättrad integration ska fortsatt premieras genom förstärkta driftsbidrag.
  • Alla nämnder ges i uppdrag att redovisa hur Servicegarantier inom sina verksamheter kan bidra till ett tydligare uppdrag och realistiska förväntningar på kommunen.
  • Ensamkommande barn i asylprocess ska inte direkt vid en åldersuppskrivning bli av med sin särskilt förordnade vårdnadshavare. Utred kostnaden för kommunen för 1–3 månaders karens. Detta för att komma i ordning med boende och liknande.
  • Ett jämställdhetsperspektiv ska finnas vid namngivning av gator. 20 levande personer har fått gator uppkallade efter sig, de flesta män.
  • Alla bibliotek ska arbeta vidare med meröppet och ytterligare självservice. Syftet ska vara att hålla biblioteket öppet och tillgängligt för fler med målet att öka utlåningen såväl fysiskt som digitalt. Möjligheter att med hjälp av lånekortet besöka obemannat bibliotek bör utredas.
  • Att en del av tidigare budgetförstärkning till Skälby används för att inventera tillgängligheten vid 4H gården.
  • Vid uthyrning av de kommunala sporthallarna ska alla bokade halltider debiteras. Detta för att motverka outnyttjad överbokning.
  • Genomlysning av fritidsgårdarna av en extern aktör i syfte att tillgängliggöra dem för fler. Ungdomsperspektivet ska prägla utredningen. Genomlysningen bör även inkludera hur ideella föreningar kan involveras eller driva fritidsgården i syfte att utveckla verksamheten och bidra till förbättrad integration.
  • Revidera alla delegationsordningar för att skapa större politisk insyn i investerings- och upphandlingsprocessen.
  • Fler meröppna bibliotek. Med detta menas möjligheten att med hjälp av t.ex. sitt lånekort besöka ett obemannat bibliotek och låna böcker. På detta sätt kan tillgängligheten öka på mindre bibliotek med begränsade öppettider.
  • Hallbokning – debiteras bokad tid istället för nyttjad tid att motverka överbokning.
  • Utred ett fördjupat samarbete mellan fritidsgårdar och fritidshem. Uppdrag att i samarbete med BUN utreda en omorganisation av fritidsgårdar så att det finns en fritidsgård i nära anslutning till varje grundskola.
  • Gamla simhallen, utred potentiella användningsområden

Valfrihet i val av metod

Alla invånare ska ges frihet att välja metod för hur de vill sköta sin kontakt med kommunen eller hur en tjänst ska utföras. Information ska vara lättförståelig för alla och i vissa fall kunna fås på flera språk. Genom att utnyttja ny teknik i större omfattning än idag, kan fler sätt för att komma i kontakt med kommunen användas som också ökar dess tillgänglighet. Idag kan man möta kommunen på plats, per telefon och genom e-post. Genom att också erbjuda portaltjänster som mina sidor, appar eller distansmöten via t.ex. Skype skulle våra medborgare kunna träffa oss på fler sätt än idag. När medborgaren söker tillstånd eller begär en tjänst ska det vara tydligt vad man kan förvänta sig av kommunen, genom fler servicegarantier kan detta åstadkommas. Skulle kommunen inte leva upp till sin garanti ska medborgaren kompenseras. Kommunen ska erbjuda öppen och gratis Wifi i sina lokaler.

Information till medborgarna om politiska beslut

Många möten grundar sig på de beslut vi som politiker fattat. Det är därför viktigt att den demokratiska processen kan följas på ett öppet sätt och att de beslut som fattas av politiker och tjänstemän upplevs som rättssäkra. På vissa sätt har detta stärkts genom att t.ex. fullmäktige numera direktsänds och man använder medborgardialoger inför beslut allt oftare. Hinder mot öppenheten i den demokratiska processen kvarstår i form av omfattande delegationsordningar som bl.a. gör kommunens investeringar svåra att följa. Alla partier inte kan heller följa arbetet i utskotten. Detta hämmar insyn och möjligheterna att kunna påverka.

Alla måste få chansen att göra sin röst hörd

Fysisk tillgänglighet är precis som trygghetsfrågorna ett område som kräver att många samarbetar för att uppnå goda resultat. Individen ska kunna delta i så stor utsträckning som möjligt i samhället eller arbeta hos oss oavsett funktionsnedsättning. Inför kommande projekt är det viktigt att dessa perspektiv tas tillvara, en träningsbassäng bör finnas i en kommande simhall, möjligheter till lek oavsett funktionshinder med rullstolsgungor på fler platser i kommunen etc. Mycket bra görs med bl.a. tillgänglighetsrådet och Kalmar Citys arbete med fysisk tillgänglighet på Kvarnholmen men mer kan alltid göras för att fler ska inkluderas.

Liberalerna stödjer tanken på att beslut ska fattas så nära medborgarna som möjligt. Södermöre kommundelsnämnd är ett viktigt demokrati- och landsbygdprojekt som flyttar beslut närmare medborgarna. Vi vill att nämndens ansvarsområden utökades ytterligare.