Trygghet

Ett tryggare Kalmar

En stark rättsstat är centralt inom liberalismen, och grunden för vår demokrati. Trygga människor är fria människor.

Liberalerna vill:

För att göra Kalmar kommun tryggare vill vi:

• Att i aktualiseringen av översiktsplanen 2018 införa trygghetsmål för våra orter och stadsdelar utifrån trygghetsmätningarna och välfärdsbokslut.
  • All stadsplanering passerar igenom en trygghetschecklista. När staden förtätas blir det viktigt att ta hänsyn till t.ex. byggnaders placering i förhållande till varandra, passager och skymda områden redan på planeringsstadiet.
  • De bilfria tiderna på Larmgatan utökas till 18–04. Perioden anpassas också till att motsvara säsongen för uteserveringar.
  • Samverkansavtal tecknas mellan lokalt BRÅ, polisen och körskolorna i kommunen i syfte att förlägga körlektioner till villaområden i syfte att öka närvaron i områden med ökad utsatthet/eller ökad oro för inbrott, i samråd med polisen.
  • Utred hur ett nytt partnerbegrepp kan införas för att knyta privata aktörer till trygghetsarbetet t.ex. taxibolag eller bevakningsföretag. Dessa aktörer rör sig redan idag i kommunen under dygnets alla timmar och kunde vara en tillgång i trygghetsarbetet.
  • Utreda om det finns områden där polisens kontaktcenter och kommunens larmcentral kan samarbeta och komplettera varandra. T.ex. koppla till felanmälan efter brottsanmälan och vice versa.
  • Utred hur existerande och nya §3 områden skulle kunna bli aktuella för patrullerande ordningsvakter t.ex. Berga eller Oxhagen.
  • Utred hur Örebros arbete med ordningsvakter och metoden för effektiv samordning för trygghet (EST) kan vara en förebild för Kalmar BRÅs arbete med trygghetsfrågor.
  • Webbplatsen säkra Örebro ska stå modell för hur Kalmar ska kommunicera sitt trygghetsarbete. Där kan t.ex. rapporter från ordningsvakterna läsas av allmänheten.
  • Att kommunledningskontoret flera gånger årligen genomför informationsinsatser om nattstopp. och att kommunen i det arbetet uppmuntrar KLT att utföra samma insatser. Nyinflyttade och grupper som idag inte nyttjar kollektivtrafiken behöver kontinuerligt denna information.
  • Att samtal förs med KLT om att införa ett nytt begrepp Liberalerna kallar “trygghetsstopp”. Trygghetsstopp skulle fungera som nattstopp men begäras när som helst trafiksituationen tillåter och vara möjlig att göra dagtid för alla. Väderlek, sjukdom eller långt till hemmet från hållplatsen kan vara skäl att kunna stanna mellan hållplatser.
  • Att Kalmar kommun verkar för att KLT inför nattbussar även under onsdagar, då detta är en utekväll.
  • Att Kalmarhem ges ett särskilt uppdrag att undersöka hur attraktiviteten kan ökas i Oxhagen, Funkabo och Norrliden inom sitt bostadsbestånd. Utredningen om en utomhuspool i Smedby kan utredas vidare parallellt med andra attraktivitethöjande insatser där.
  • Att samhällsbyggnadsnämnden ges i uppdrag att i samråd med trafikverket se över trafiksituationen i Trekanten och Ljungbyholm i syfte att minska hastigheten på trafiken
  • Kalmar ska som största kommun i länet ta ett större ansvar i det brottsförebyggande arbetet och årligen genom lokala BRÅ bjuda in till en regional kunskapskonferens inom trygghetsskapande och brottsförebyggande arbete. Länsstyrelsen har en samordnande roll men mycket lite resurser.
  • Kalmar ska formalisera ett samarbete med grannkommunerna avseende socialnämndernas förebyggandeteam/fältsekreterare. Detta kan nyttjas för informationsutbyte, samverkan och ökad bemanning vid regionalt stora evenemang t.ex. Kalmar stadsfest, Öland Roots m.m.
  • Utred hur kommunen kan arbeta med frågor kring unga och näthat, nätvett och att orientera i sociala medier. Syftet ska vara att fler unga upplever nättrygghet.
  • Att belysning omgående driftsätts på Ringmuren. Ringmuren är en mörk och otrygg plats. Planerad belysning har dröjt oacceptabelt länge.
  • Utred hur ett medborgarkontor i Smedby kan bidra till kommunal service och samhällsnytta.

Liberalernas politik för en tryggare kommun

En stark rättsstat är centralt inom liberalismen, och grunden för vår demokrati. Det bidrar också i hög grad till sänkt brottslighet och ökad trygghet för våra medborgare. Trygga människor är fria människor, otrygga människor begränsas. Kalmar är i förhållande till andra kommuner en trygg del av Sverige och det är i Kalmar lägre risk att faktiskt utsättas för brott än på många andra platser. Tyvärr är det så att sannolikheten att utsättas för brott är större i vissa delar av kommunen. Våra medborgare upplever trots den låga kriminaliteten en oro över att bli utsatt för brott. Människors upplevda oro är något som måste tas på allvar och är något vi i Liberalerna kommer jobba hårt med för att minska.

Samarbete för en säkrare kommun

Att förebygga och utreda brott är självklart en polisiär uppgift, men för att öka tryggheten krävs det ett brett samarbete. Det finns idag en stor potential i att samarbeta ännu mer och ta hjälp av de som redan idag är ute och rör sig i våra orter och stadsdelar såväl dagtid som nattetid. Fler borde kunna kroka arm i det samarbete som finns mellan kommunen och Polisen och därmed bli partners i trygghetsarbetet. Liberalerna är glada för att kommunen valt att fortsätta satsningen med ordningsvakter i centrum, precis som vi föreslog i föregående budget. Vi vill nu se att kommunen undersöker om andra delar av kommunen kan vara aktuella för patrullerande ordningsvakter.

Trygghet där du bor

Rädsla och oro kan vara begränsade för individens rörelsefrihet. Det är därför viktigt att fler känner sig trygga i sitt bostadsområde eller i centrum året runt. Detta måste tas i beaktande redan på planeringsstadiet när det gäller nybyggnation. En trygg kommun bidrar till dess attraktivitet för såväl företagare och familjer. Man ska inte behöva oroa sig för inbrott i sitt hem, för att bli bestulen eller utsatt för våld i Kalmar. Liberalerna föreslår utifrån goda exempel därför en rad brottsförebyggande och trygghetsskapande åtgärder för att se till att Kalmar kommun gör sin del i det breda samarbete som är nödvändigt för ett tryggare Kalmar.